Kunstwerken

See no Evil. Hear no Evil. Speak no Evil

See no Evil. Hear no Evil. Speak no Evil
Ken Lum, See no Evil. Hear no Evil. Speak no Evil (2001)
, See no Evil. Hear no Evil. Speak no Evil (2001)
Aan de wanden van het informatiecentrum van het Rijksmuseum voor Volkenkunde hangen drie enorme spiegels die zijn uitgesneden in de vorm van een hoofd. Ze verwijzen naar de tekeningen van de achttiende-eeuwse antropoloog Jules Virey, waarop hij het profiel van een Europeaan, een Afrikaan en een aap met elkaar vergelijkt. De conclusies die Virey verbond aan de gelijkenissen tussen de profielen inspireerde Lum tot de in de spiegels gezandstraalde teksten: ‘see no evil, hear no evil, speak no evil’. De toeschouwer ziet zichzelf in deze aapachtige spiegels. Ken Lum (1956) koos voor de tekeningen van Virey omdat ze refereren aan de angst van de Europeaan voor het onbekende, de ander. De vermeende ongecultiveerde barbaarsheid van Afrikanen werd door de tekeningen van Virey zogenaamd ‘wetenschappelijk’ (want wetenschappelijk waren deze tekeningen allerminst) aangetoond door de overeenkomsten met aapachtigen. Ze zijn het symbool geworden van de vooringenomenheid van Europeanen ten aanzien van Afrikaanse volken. De gezandstraalde tekst verwijst naar de bekende beeldjes van drie apen die de menselijke eigenschappen horen zien en praten verbeelden. Het idee achter ‘See no Evil. Hear no Evil. Speak no Evil’ is in feite eenvoudig. Maar de combinatie van woord en beeld en de directe confrontatie maken het werk bijzonder.
Bemiddelaarsrol
SKOR