Kunstwerken

De Groene Kathedraal

De Groene Kathedraal
Marinus Boezem, De Groene Kathedraal (1996)
, De Groene Kathedraal (1996)
De Groene Kathedraal
Marinus Boezem, De Groene Kathedraal (1996)
, De Groene Kathedraal (1996)
Zijn eerste kunstwerk in de polder maakte Marinus Boezem (1934) toen hij 26 was. In de buurt van zijn geboorteplaats Asperen stelde hij een landschap tentoon door een rij stoeltjes op een dijk te zetten en genodigden te verzoeken daarop plaats te nemen. De toeschouwers zagen niets meer dan de geometrische vlakverdeling van het polderland. Boezem, oorspronkelijk opgeleid als schilder, concentreerde zich vanaf toen op het zichtbaar maken van ongrijpbare elementen als lucht en ruimte. Zo signeerde hij in 1969 de lucht boven Amsterdam door middel van een vliegtuig met rookspoor en liet hij in 1978 een vliegtuig de contouren van de stad Middelburg in de lucht uittekenen. Sinds 1980 houdt Boezem zich bezig met de plattegrond van de gotische kathedraal, volgens de kunstenaar het ultieme ‘Gesamtkunstwerk’, waarin spirituele en materiële perfectie samensmelten. In 1993 tekende hij in Parijs het grondplan van een kathedraal uit met coniferen en een jaar later bouwde hij een vergelijkbare plattegrond met brokken basalt op de Oosterscheldekering. Maar Boezems bekendste en grootste bouwwerk, ‘De Groene Kathedraal’, staat op een uitgestrekt grasveld aan de rand van Almere. In 1987 begon de kunstenaar daar met het planten van 178 Italiaanse populieren die samen de plattegrond van de beroemde Notre Dame in Reims in kaart brengen. Betonnen paadjes in het gras vormen een blauwdruk van de kruisgewelven van het gotische meesterwerk. De snijpunten van de ribben worden gemarkeerd door de ranke bomen die, als organische zuilen, letterlijk de hemel in groeien.
Bemiddelaarsrol
SKOR