Kunstwerken

Zonder titel

Zonder titel
Anna Thalia Benus, Zonder titel (1992)
Kunst en Bedrijf-Gabi Prechtl, Zonder titel (1992)
Het kunstwerk van Anna Thalia Benus (1958) strekt zich vier verdiepingen hoog uit over twee wanden in de entreehal van het Leids Universitair Medisch Centrum. Hoewel het werk toegankelijk is door het esthetische karakter, roept het veel vragen op. Een vijftiende-eeuws vrouwenportret, overgebracht op een billboard, hangt naast een eveneens sterk uitvergroot streepjespatroon van de nucleotiden in het DNA, de zogenaamde ‘genetische vingerafdruk’. Op de scheiding van beide billboards en op de wand om de hoek hangen lichtbakken met röntgenfoto's van fossielen en verschillende organismen. Wat hebben deze verschillende beeldelementen met elkaar te maken? Benus licht een tipje van de sluier op: het vrouwenportret symboliseert de mens in het algemeen, die zich in het ziekenhuis onderworpen ziet aan medisch onderzoek. Het medische ‘portret’ (de nucleotiden) is een symbool voor de waarnemingen van de medicus tijdens het onderzoek. De röntgenfoto’s tenslotte geven de evolutie van het leven weer en staan zo garant voor de natuurlijke voortgang van het leven zonder medische interventie. Benus plaatst het evolutieproces tegenover DNA-onderzoek, daarmee zou het werk geïnterpreteerd kunnen worden als een waarschuwing tegen het ingrijpen van wetenschappers in het natuurlijke levensproces. Of de patiënten deze filosofische wijsheid ervan doorgronden is maar zeer de vraag, maar zonder dat blijft er nog genoeg over om naar te kijken.
Bemiddelaarsrol
Kunst en Bedrijf