Kunstwerken

Qwertz

Qwertz
Franz West, Qwertz (2001)
, Qwertz (2001)
Qwertz

, Qwertz (2001)
Langs de Westersingel, ter hoogte van de Eendrachtsweg, liggen vijf langgerekte pastelkleurige vormen in het gras. De vreemde, reusachtige cocons op het schuine grasveld wekken de indruk dat ze elk moment in het water kunnen rollen. Deze beelden van de Oostenrijkse kunstenaar Franz West (1946) zijn bedoeld om in gebruik te nemen. West zoekt met zijn kunst steeds naar interactie met het publiek. Net als bij omgevallen boomstammen (waar ze enigszins op lijken) kun je op deze beelden van beschilderd aluminium zitten of ertegenaan leunen. In het midden van de jaren zeventig maakte hij de zogenaamde ‘Paßstücke’, werken die alleen door een actieve rol van de beschouwer tot hun recht kwamen. De kunstenaar wil dat zijn objecten niet enkel worden bekeken, maar ook worden aangeraakt of opgetild. De ‘Paßstücke’ zijn objecten van polyester, gips of papier-maché die op het lichaam te dragen zijn, zij het op een nogal oncomfortabele manier, waardoor de drager automatisch een onnatuurlijke houding aanneemt. Hiermee wil West de bezoeker bewust maken van de relatie tussen mens en omgeving. Het ontwerp voor ‘Qwertz’ is gebaseerd op het werk ‘Sitzwuste’ dat West in 2000 maakte, en waarvan vorm en titel associaties oproepen met worsten. Aanvankelijk wilde de Rotterdamse Commissie Internationale Beelden Collectie de ‘Sitzwuste’ aankopen, maar West stelde voor om vijf nieuwe werken te maken, waarvan hij de kleuren op de omgeving zou afstemmen. De titel ‘Qwertz’ verwijst naar de eerste zes letters links bovenaan op een Duits toetsenbord.
Bemiddelaarsrol
Centrum Beeldende Kunst Rotterdam