Kunstwerken

Lust for Life

Lust for Life
Giny Vos, Lust for Life (2000)
, Lust for Life (2000)
Lust for Life
Giny Vos, Lust for Life (2000)
, Lust for Life (2000)
Niet minder dan honderdduizend ledlampjes had kunstenaar Giny Vos (1959) nodig voor haar werk ‘Lust for Life’. Op de lichtschacht van de toren van het Natuurhistorisch Museum Naturalis in Leiden krioelen onafgebroken rode, gele, groene en blauwe lichtjes door elkaar heen. Net als levende organismen onder een microscoop botsen ze, stoten ze elkaar af, achtervolgt de een de ander en vermenigvuldigen ze zich. Ze komen tot leven en sterven weer af in een eeuwig voortdurende dans. Vos ging voor haar computergestuurde kunstwerk te werk als een wetenschapper. Ze gaf het de vorm van het Victoriameer in Oost-Afrika, de bewegingen van de lichtgevende organismen baseerde ze op die van met het blote oog niet zichtbare beestjes in Nederlands slootwater.
‘Als het goed is, dan is wat ik maak onlosmakelijk verbonden met de omgeving waar het staat’, zegt Giny Vos over het maken van kunst voor de openbare ruimte. Dat Vos voornamelijk werkt met ingewikkelde nieuwe media-technieken staat volgens haar de toegankelijkheid van het werk niet in de weg. Sterker nog, het technische aspect van haar kunstwerken zorgt er juist voor dat de gebruikers van de openbare ruimte hun omgeving op een andere, nieuwe manier ervaren. Beweging, licht en communicatie zijn daarbij de sleutelwoorden, omdat het voornamelijk die elementen zijn die een belangrijke rol spelen in de openbare ruimte. Ze zorgen voor die ‘onlosmakelijke verbondenheid’ met de omgeving. Vos’ werk voegt iets toe aan de openbare ruimte, maar is tegelijkertijd zo vanzelfsprekend dat het opgaat in diezelfde ruimte.
Bemiddelaarsrol
-