Kunstwerken

Black Ball

Black Ball
Yvonne Dröge-Wendel, Black Ball (2000-2002)
Bolzano , Black Ball (1000)
Black Ball
Yvonne Dröge-Wendel, La Benedizione della Macchina (1994)
, Black Ball (1000)
Yvonne Dröge-Wendel streeft in haar werk naar het ontwikkelen van mechanismen waarmee zij de relaties tussen mens en object kan blootleggen, zowel de fysieke als de mentale component van dergelijke relaties. In haar vroegere werk gebruikte ze hiervoor objecten waarvan de waarden en betekenissen duidelijk te identificeren zijn. Zo trouwde ze in haar performance ‘Dröge-Wendel’ (1992) met de kast Wendel. In ‘La Benedizione della Macchina’ (1994) nam ze, uit bezorgdheid over de ouderdom van haar trouwe Renault, de auto mee op pelgrimstocht naar Rome, waar de paus elk jaar op Sint Christoffelsdag (schutspatroon van de reizigers) honderden auto’s op het Sint Pietersplein zegent.
Recenter werkt laat zien dat Dröge-Wendel voor haar zoektocht steeds vaker kiest voor objecten die neutraler en abstracter zijn. In de performance ‘Black Ball’, onder meer uitgevoerd in Leeuwarden en Italië, speelde een grote bal de hoofdrol. Dröge-Wendels doel was om de bal als een opvallend, vreemd object in te structuur van de stad te laten infiltreren om deze zodoende zichtbaar te maken. De bal had een diameter van 3,5 meter en een buitenkant van zwarte, vervilte Merinowol. Als een zwart gat absorbeerde hij al rollend door de straten van de stad de verhalen van de mensen die er fysiek mee in contact kwamen. Veel meer dan bij haar eerdere performances maakte de participatie van het publiek hier een essentieel onderdeel uit van het werk. De kunstenaar was de initiator, maar de beschouwer bepaalde letterlijk waarheen de bal verder zou rollen en welke verhalen hij daarbij zou verzamelen.
Bemiddelaarsrol
-