Kunstwerken

Beelden van Banken

Beelden van Banken
Gijs Bakker, Beelden van Banken (2000)
, Beelden van Banken (2000)
Beelden van Banken
Henk Visch, Op Schoot in Amstersfoort (2000)
, Beelden van Banken (2000)
Wanneer is een beeld een bank, of een bank een beeld? Vanuit de gedachte dat een stadsbank ook als kunstobject iets toevoegt aan de openbare ruimte maakten tien kunstenaars en vormgevers voorstellen voor hedendaagse stadsbanken. Het plaatselijk bedrijfsleven kon de banken ‘adopteren’ om ze daadwerkelijk te realiseren. Het project begon met twee bronzen fauteuils van Gijs Bakker. Het model en het materiaal van de fauteuils doen klassiek aan. Het vervaardigingsprocedé is echter onorthodox: Bakker maakte een model van massief polystyreen dat hij inpakte in pvc-folie en bespoot met een patroon van PUR-schuim. Deze modellen werden afgegoten in brons. Henk Visch maakte een beeld van een gehurkte mannenfiguur; twee personen kunnen op zijn knieën plaatsnemen. De titel ‘Op schoot in Amersfoort’ verwijst naar de bedoeling van het beeld als stadsbank en roept tegelijkertijd herinneringen op aan moeders schoot. Nicolas Dings maakte twee banken in Amersfoort. De eerste is een terrazzo bank waarop zes bronzen kussens liggen. Op het eerste gezicht een uitnodigende bank, maar de harde kussens roepen ook twijfel op. In de kussens staan de dagen van de week gegraveerd, alleen het kussen van de zondag ontbreekt: een verwijzing naar de enige dag van de week dat de Amersfoortse Courant, sponsor van deze bank, niet verschijnt. De tweede, ‘Onomatopee’, ontwierp Dings speciaal voor Park Randenbroek waar ’s zomers veel blauwe reigers vertoeven. In de zitting van terrazzo zijn de woorden ‘schrèèèk’ en ‘kreik’ gegraveerd, de klanknabootsing (onomatopee) van de blauwe reiger.
Bemiddelaarsrol
De Zonnehof centrum voor moderne kunst, Amersfoort